Over de makers

Over de twee makers: twee werelden die elkaar raken

Maarten en Gijsbert hebben beiden hun sporen verdiend in het onderwijs, maar op totaal andere plaatsen en langs heel verschillende routes. Maarten kent het praktijkonderwijs als zijn broekzak, Gijsbert weet hoe de hazen lopen in het hoger onderwijs.

Maarten en Gijsbert hebben elkaar gevonden in hun zorgen over en liefde voor leerlingen en in hun ideeën over het verbeteren van onderwijs. Vijftien jaar geleden raakte Maarten voor het eerst betrokken bij onderwijs aan risicojongeren. Hij begon als onderwijsassistent bij een handelsopleiding in Utrecht en gaf vervolgens jaren les aan jongeren in Utrecht en Amsterdam. In Oostenrijk was hij skileraar van het jaar. Hij begeleidde jongeren en gaf les op reguliere scholen, maar ook in zorginstellingen en in de jeugdgevangenis. Al die tijd was hij bezig met de vraag hoe onderwijs zo goed mogelijk aansluit bij de behoeftes van deze jongeren. Momenteel werkt hij bij de opleiding fietstechnicus van ROCTOP in Amsterdam-Noord. In 2018 rondde hij in deeltijd een master onderwijskunde af bij de HvA/UvA.

Gijsbert heeft een ander parcours afgelegd. In de periode 1974 tot 1996 werkte hij binnen het veld van theologie en godsdienstdidactiek. Hij was onderzoeker, onderwijsgevende, lerarenopleider, curriculummaker en ontwikkelde lesmethoden voor levensbeschouwelijke vorming. Hij promoveerde op een actieonderzoek over levensbeschouwelijke identiteitsvorming in de plurale school. Korte tijd was hij onderwijsdirecteur Theologie en Religiestudies bij de UvA, waarna hij eind jaren negentig binnen deze universiteit de overstap maakte naar het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS), onderdeel van de bètafaculteit. Hij was daar onderwijzer, programmamaker en organisator van onderwijs-innovatietrajecten en was onder andere betrokken bij het opzetten van het academisch honoursonderwijs. Hij is oprichter van Bureau Kadans en was tot 2019 bij dit adviesbureau betrokken.